Kladli jste si někdy otázku, jak velké rozdíly mohou být mezi vozy specifikace WRC a mezi sériově vyráběným modelem? Pravdou je, že všechny tyto speciály mají základ skutečně v sériových modelech, inženýři a mechanici pak z těchto sériových modelů udělají krásné závodní speciály, které můžete vídávat na trati, a které se rok co rok poperou o přední příčky v šampionátu. Všechny letošní modely mají řadový čtyřválec 1.6 s turbem a přímým vstřikováním, 6 stupňovou převodovku, aktivní nebo hydraulický mezinápravový diferenciál a mechanické přední a zadní diferenciály, nápravy MacPherson a 300mm brzdy na šotolinu/370mm na asfalt. Samozřejmě všechny disponují pohonem 4x4.
Citroën C3 WRC
Pojďme se tedy první podívat na Citroën C3 WRC. Jeho výkon motoru je 280 kW, což je oproti sériovým verzím doslova drak na čtyřech kolech. Sériové verze mají motorizaci někde okolo 60 kW. I točivý moment motoru mají speciály o dost rozdílnější. Model WRC má 400 Nm, zatímco běžná verze „pouhých“ 270 Nm. Rozměrově zde nalezneme také velké rozdíly ve všech směrech, sériově vyráběná C3 je tak kratší a užší než WRC speciál. Rapidní snížení zaznamenala také hmotnost, kde sériový vůz má přes 1 a půl tuny, kdežto závodní speciál zhubl skoro 400kg. Oproti sériovým 15” diskům obouvá na asfalt osmnáctipalcové pneumatiky Michelin, 15” si nechává na štěrk a sníh.
Vůz: |
C3 WRC (řadový čtyřválec 1.6 turbo) |
C3 1.2 PureTech |
Výkon motoru: |
280 kW |
60 kW |
Točivý moment: |
400 Nm |
270 Nm |
Délka: |
4 128 mm |
3 941 mm |
Šířka: |
1 875 mm |
1 728 mm |
Rozvor: |
2 540 mm |
2 466 mm |
Hmotnost: |
1 190 kg |
1 525 kg |
Ford Fiesta WRC
I u Fordu nalezneme velké rozdíly mezi WRC vozem a vozy sériové výroby. Výkon WRC speciálu nabízí jezdci 280 kW, pro řidiče sériové verze je připravena verze s až 134 kW. Točivý moment u obou automobilů je velmi rozdílný, WRC verze disponuje 450 Nm, sériová verze pouze 190 Nm. Rozměrově jsou vozy velmi rozdílné, dokonce je sériová verze menší, než WRC speciál, naopak oproti Citroenu se příliš nezměnil rozvor. Ford Fiesta WRC nabídne ale nižší hmotnost o více než 300 kg.
Vůz: |
Fiesta WRC (řadový čtyřválec 1.6 turbo) |
Fiesta 1.6 EcoBoost |
Výkon motoru: |
280 kW |
134 kW |
Točivý moment: |
450 Nm |
190 Nm |
Délka: |
4 130 mm |
3 969 mm |
Šířka: |
1 875 mm |
1 709 mm |
Rozvor: |
2 493 mm |
2 489 mm |
Hmotnost: |
1 190 kg |
1 525 kg |
Hyundai i20 WRC
I u korejského výrobce vozidel můžeme nalézt až propastné rozdíly mezi sériovými parametry, a mezi parametry WRC speciálu. Výkon závodních vozů dosahuje 280 kW, zatímco běžná sériová verze nabídne 74 kW. Točivý moment i20 WRC je 450 Nm, sériově vyráběný Hyundai i20 s litrovým turbomotorem nabídne pouze 180 Nm. Pokud bychom srovnali rozměry, sériově vyráběný vůz je rozhodně menší, než WRC speciál, stejně tak je těžší. Oproti konkurenci se však rozměry příliš nezměnily, rozvor zůstal úplně totožný, v délce je také minimální rozdíl.
Vůz: |
i20 WRC (řadový čtyřválec 1.6 turbo) |
i20 1.0 T-GDI |
Výkon motoru: |
280 kW |
74 kW |
Točivý moment: |
450 Nm |
180 Nm |
Délka: |
4 100 mm |
4 035 mm |
Šířka: |
1 875 mm |
1 734 mm |
Rozvor: |
2 570 mm |
2 570 mm |
Hmotnost: |
1 190 kg |
1 580 kg |
Toyota Yaris WRC
I u posledního WRC speciálu od Toyotu můžeme nalézt velké rozdíly mezi speciálem a klasickou verzí. Výkon WRC motoru je 280 kW, u sériových modelů je v nabídce 74 kW. Točivý moment speciálu je 425 Nm, u sériového Yarisu můžeme dostat až 205 Nm. Rozměrově, stejně jako u ostatních speciálů je i tento poněkud větší, než jeho sériový bratříček, a stejně tak je lehčí.
Vůz: |
Yaris WRC (řadový čtyřválec 1.6 turbo) |
Yaris 1.5 Hybrid |
Výkon motoru: |
280 kW |
74 kW |
Točivý moment: |
425 Nm |
205 Nm |
Délka: |
4 085 mm |
3 950 mm |
Šířka: |
1 875 mm |
1 695 mm |
Rozvor: |
2 511 mm |
2 510 mm |
Hmotnost: |
1 190 kg |
1 565 kg |