Zimní období automobilové závodníky nezastaví, jen se trochu změní podmínky, při kterých se řidiči perou o přední příčky. Třeba, že místo jízdy po vyhlazeném asfaltu trápí jezdci své výkonné vozy na sněhu. Švédská rallye je soutěž a součást Mistrovství světa v rallye. Tento zimní závod je velmi náročný. Podmínky pro navigaci jsou díky zasněženým orientačním bodům velmi špatné. Jaká auta mají v těchto tvrdých podmínkách šanci na vítězství?
První etapě vévodil Hyundai
Úvodní část ledového závodu zvládl nejlépe belgický jezdec Thierry Neuville. Osmadvacetiletý řidič stáje Hyundai získal první příčku s náskokem 28 sekund před druhým Latvalou závodícího s Toyotou. Obhajující mistr světa, francouzský závodník Sébastien Ogier, ztrácel po první etapě na vedoucího závodníka necelou minutu.
Neuvilleův Hyundai i20 Kupé WRC má velmi agresivní design díky zvláštním aerodynamickým prvkům. Tento třídveřový korejský hatchback využil nových pravidel a rozšířil se o 55 mm. Délku převisu natáhl vepředu o 60 mm a vzadu o rovných 30 mm. Snížila se také váha auta na 1190 kg (bez posádky). Výkon motoru se zvýšil o 80 koní na číslo 380, což je v přepočtu 280 kW. Točivý moment je 450 N.m a je na kola přenášen pomocí šestistupňové sekvenční převodovky. Do WRC se také vrátil po šesti letech mezinápravový hydraulický diferenciál, který by měl být zdrojem lepších jízdních vlastností.
Druhá část zatřásla pořadím
V následující etapě švédského závodu se objevilo hned několik změn na výsledkové listině. Neuville nezvládl superspeciální zkoušku a se svým Hyundaiem havaroval. Belgický závodník již podobnou smůlu zažil v předchozím závodu v Monte Carlu, kde přišel o vedení díky defektu. Díky problémům vozu Hyundai, který závod nedokončil se tedy měnilo pořadí a do čela se dostal finský jezdec Jari-Matti Latvala s Toyotou. Latvala si držel po druhé etapě vedení 3.8 sekundy před Estoncem Tänakem s Fordem. Na třetí místo se dostal obhajující mistr světa Ogier s Fiestou se ztrátou na leadera necelých 17 sekund.
Toyota je zpět
4085 mm dlouhé a 1875 mm široké speciály pohánějí 1,6 l čtyřválce s výkonem okolo 380 koní (280 kW). Dvoukotoučová kompozitová spojka se spolu s šestistupňovou převodovkou starají o přenos točivého momentu o velikosti 425 N.m. Posilovač je hydraulický, řízení hřebenové. Podvozek s nastavitelným rozchodem kol má vzadu i vpředu vzpěry McPherson. Pohon všech kol používá všechny tři diferenciály. Mechanický přední a zadní spolu s aktivním centrálním. Auto váží 1190 Kg a maximální rychlost může vytáhnout až na 201 km/h. Toyota se vrací po necelých dvaceti letech do nejvyšší automobilové soutěže. Když v roce 1999 v rallye přestala být aktivní, začala se soustředit na závody Formule1. Tam si několik let držela Toyota celkem stabilní příčku, teď však z hlavní formulové soutěže zmizela. A jak si vůbec vedou stáje v závodech královny motosportu? Vsaďte si na výsledky závodů Formule 1 na bet365.
Závěrečná etapa a vítězství staronového týmu
Poslední etapa švédského závodu nepřinesla v pořadí žádnou změnu. Latvala zvýšil náskok před druhým Tänakem na půl minutu, třetí Ogier ztrácel na vedoucího Fina necelých 60 sekund. Toyota se tak po návratu k závodům Rallye dočkala premiérového vítězství a může slavit úspěšný začátek sezóny této soutěže. Průběžné pořadí MS po dvou ze třinácti závodů můžete najít zde. Příští závody nás čekají ve středoamerickém Mexiku a to od 9. do 12. března 2017. Přejeme všem závodníkům mnoho štěstí a málo karambolů.