Vyhledávání článků

Mark Higgins se vrací do Zlína po jedenácti letech

Trojnásobný britský šampion Mark Higgins po dlouhých jedenácti letech opět odstartuje na Barum Czech Rally Zlín. I tentokrát pojede s japonským Subaru Impreza WRX STi spadajícím do kategorie produkčních vozů.

V roce 2003 přišla Higginsova přihláška na poslední chvíli a Brit proto dostal nepříliš oblíbené „záložní“ číslo 13. Cílem jeho startu byla propagace nového vozu Subaru Impreza WRX STi připraveného britskou stájí RED. A přesto, že většina jeho předchozí kariéry byla spojena spíše s vozy s jednou poháněnou nápravou, Higgins ve Zlíně za volantem čtyřkolky se neztratil. Celkově skončil dvanáctý absolutně a třetí v rámci produkčních vozů, přičemž výsledek výrazně ovlivnil defekt na Trojáku. Při vzpomínkách na zlínský start se třiačtyřicetiletý Higgins rozzářil: „Závod jsem si tehdy hodně užil. Pokud si dobře vzpomínám, měl zajímavý mix rychlostních zkoušek, které byly za mokra hodně kluzké. Doufám, že si při seznamovacích jízdách vybavím víc. Byl to pro mě vůbec první start s vozem skupiny N, navíc s novým spolujezdcem. Nezačali jsme moc dobře, hodně dlouho mi trvalo najít správné nastavení podvozku a naučit se využívat vůz s pohonem všech kol. Časy ke konci závodu nebyly vůbec špatné, ale přišly trochu pozdě."

FOTO HIGGINS SUBARU

Rodák z ostrova Man má za sebou bohatou jezdeckou kariéru. V prvních deseti letech závodil výhradně s různými vozy s jednou poháněnou nápravou. V tomto období si dokázal připsat i jedno absolutní vítězství v rámci mistrovství Evropy, konkrétně při Rally Turkey 1995. Na začátku nového tisíciletí se Higgins soustředil na starty v mistrovství světa, ať už v rámci PWRC nebo s vozy WRC, kdy dokonce startoval v barvách továrního týmu Ford. V posledních letech se však soustředí na exotičtější starty v Asii, odkud si vloni odskočil na Wales Rally GB, kde zaujal s vozem Ford Fiesta R5 desátým místem absolutně a třetím v rámci WRC2. Higginsova kariéra je však bohatší i o zkušenosti s televizí a filmem. Kromě spolupráce na seriálu Top Gear působil Higgins i jako kaskadér v řadě filmů, například v Bondovských snímcích Quantum of Solace či Skyfall.

I letošní sezona je u Higginse ve znamení startů v Čínském mistrovství, vedle kterých ale také přijal nabídku britského týmu JRM Group na prezentaci nového Subaru Impreza WRX STi na tratích mistrovství Evropy. Původně plánovanou premiéru na Geko Ypres Rally se nepodařilo zrealizovat, první start se tak uskuteční až koncem srpna ve Zlíně. "Nové auto se podařilo dokončit teprve před pár dny. Pokud se vše vydaří, v tomto týdnu by se měly uskutečnit první testy," prozradil Higgins.

A jak mu budou zlínské tratě sedět? "Vyrostl jsem na ostrově Man a na závodech v Irsku, takže rychlé a uskákané rychlostní zkoušky mám rád. Mým oblíbeným povrchem je asfalt a už se těším, jak na tom zlínském vyzkouším nové auto. Asi bude velice těžké porazit soupeře s vozy S2000 a R4, ale budeme se snažit udělat maximum. A doufám, že i auto překvapí," naznačil své ambice Higgins, který se zároveň nevyhnul srovnání s Čínským šampionátem: "V Číně se závodí na spoustě povrchů - na sněhu, uskákaném asfaltu, kostkách, šotolině i všem dohromady. Na startu se objevují zajímavá auta včetně vozů S2000 i velmi kvalitní piloti - jmenujme Chrise Atkinsona, Jariho Ketomu, Patricka Sandella, Nialla McShea, Manfreda Stohla či řadu místních pilotů. Soutěže jsou dobře organizované, jezdí se tři dny a mívají klidně i 120 přihlášených. Přesto mi ale závodění v Evropě chybí a na návrat se už těším."

Petr LINHART        

tiskové středisko

Barum Czech Rally Zlín

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.