Vyhledávání článků

Jaromír Tomaštík: „Chci zkusit i něco jiného…“

 

jtrt-logo-225x44
Jaromír Tomaštík je známý motoristickým fanouškům hlavně z postu, kdy drží pevně v rukou soutěžní volant Subaru Impreza WRC. Vsetínský jezdec rovněž třímá otěže firmy zabývající se přípravou a pronájmem soutěžních vozů. Za jeho tým v loňském roce pravidelně startovali i Tomáš Růžička a Olga Lounová. Letos se Jaromír postavil i vedle startovní rampy v Limě při slavném Dakaru a z pouště si krom spálenin od slunce přivezl i spoustu krásných zážitků. Pojďme si nyní s čerstvým čtyřicátníkem popovídat, jaká vlastně byla ta loňská sezona a jaké jsou plány pro letošní rok.

Rok 2012 je úspěšně za námi a tudíž úvodní otázka je samozřejmá. Jaká tedy byla loňská sezona z pohledu týmu JT Říha group rally teamu?

„Loňská sezona byla pro mne i pro tým jedna z nejúspěšnějších. Co se týká týmu, tak absolvoval více jak šedesát startů. Naše vozy se objevily na soutěžích mezinárodního mistrovství ČR, rallysprintech a vybraných soutěžích v zahraničí, včetně Slovenska. Pokud bych měl hovořit konkrétně, tak Olga Lounová obsadila 3.místo v Pirelli poháru a 5. místo ve třídě 8 v rámci rallysprintů, což je s ohledem na to, že jela první kompletní sezonu, slušný výsledek. U Tomáše Růžičky jsme zápasili s technickými problémy a haváriemi. I proto měl Tomáš sezonu jako na houpačce, ale jeho výsledky ve finále jsou taky dobré. Co se týká mě osobně, tak já jsem skončil 5. absolutně v rallysprintech a 3. ve třídě 13. Po sezoně 2011, kdy jsem skončil osmý, to je opět posun nahoru, takže určitě velká spokojenost. Pro mne je i velkým zadostiučiněním, že Subaru Imprezu WRC už umím mnohem více ovládat a zvládat a to potěší. Tudíž hodnotím loňskou sezonu kladně.“

Jedna sezona je již minulostí a nová klape na dveře. Jaké jsou plány týmu a kdo bude usedat do závodních aut připravených ve vašich dílnách?

„Dovolím si nejprve začít u mé osoby neboť sezona 2013 pro mne už jaksi neměla být. Na sklonku loňského roku jsem dal veřejně najevo, že s aktivním závoděním chci skončit. Federace automobilového sportu ovšem přijímá rozhodnutí ze dne na den a podle toho se musím zařídit i já. Když jsem kupoval wrco, tak jsem dostal od FASu garanci a slovo chlapa, že tyto vozy u nás budou závodit neomezeně dlouho. Bohužel asi po půl roce jsem se dočetl, že starší vozy nejsilnější specifikace budou u nás moct závodit pouze letos a v roce 2014 mimo klasifikaci. Původní plán byl Imprezu WRC na letošní sezonu pronajmout. Vzhledem k tomu, že jsme našli kupce, který auto na konci roku 2013 odkoupí do soukromé muzejní sbírky, upustili jsme od pronájmu a s tím spojených rizik vydali jsme se cestou, že s Subaru pojedu já a veškeré riziko poničení bude na mě. Až jsme vše zajistili a dohodli přišlo rozhodnutí FASu, že posádky na vozech WRC budou klasifikovány ještě dva roky.“

„Nyní mne tedy čeká ještě jedna sezona a já věřím, že bude už opravdu poslední. Financování rally sportu je velmi nákladná záležitost, obzvláště z Valašského kraje. Já jsem si sen splnil a proto budu k nadcházející sezoně i přistupovat s tím, že si závody budeme s Jardou Vrečkou užívat a nebudeme tolik hledět na výsledek. Mimo to bych se chtěl účastnit i některých dalších, pro mne zajímavých soutěží a svézt se s vozy, se kterými jsem doposud nejel. Chci zkusit něco jiného než WRC. Tady je vše zatím v jednání, ale mohu naznačit směr, což by měly být například vozy specifikace S2000. Co se týká dalšího obsazení, tak za náš tým bude dále startovat Tomáš Růžička s Subaru Impreza N 14 v mezinárodním mistrovství. Pro Olgu Lounovou modernizujeme Renault Clio a s tímto vozem by měla absolvovat rallysprintové mistrovství. Tým se jezdecky rozroste o Jiřího Daňka, který bude startovat na vybraných jednodenních soutěžích s Mitsubishi Lancer EVO IX. V týmu nebude chybět ani Daniel Landa, jenž se bude s Jirkou střídat v Mitsubishi a předběžně jsme domluveni na třech soutěžích, z nichž jsou potvrzené Kopná a Vsetín.“

1

Váš tým se zabývá a přípravou závodních vozů. Vím, že jste udělali poměrně razantní krok v tomto směru. Přibližte nám, prosím, o co jde.

„Tady musím bohužel poodhalit nemilou zkušenost nejenom našeho týmu s přípravcem vozů Subaru Prodrive. Tovární tým Prodrive postavil Imprezu WRC, kterou nyní vlastníme a se kterou jezdil mistrovství světa Petter Solberg. Když jsme toto auto kupovali, tak jsme se rozhodli, že nebudeme nic dělat na koleně, a že půjdeme cestou profesionální přípravy. Proto jsme vstoupili s anglickým týmem do jednání a dodržovali kilometráže pro jednotlivé komponenty v Subaru. Například motor a převodovka měly najet do repase tisíc kilometrů, diferenciál a turbo 600 km. Omezený počet měla i spojka a mnohé další díly. Přesto, že to byla finančně hodně náročná cesta, nechali jsme veškeré tyto věci repasovat u firmy Prodrive, což se ukázalo špatným krokem.“

„Myslím si, že není nic horšího než Angličani, neboť motor, který se měl původně vrátit z repase po dvanácti dnech přišel po čtyřech týdnech. Repasovaný motor jsme dostali 36 hodin před vsetínským rallysprintem a na autě se makalo dlouho do noci. Já pak nastupoval do závodu s nezajetým motorem. To byla jen jedna z mnoha nepříjemných příhod, které jsme s Prodrivem měli. Proto jsme se rozhodli od Prodrive odejít a zvládnout repase sami. Zkontaktovali jsme spoustu firem a týmů z Evropy, ale i zámoří, které se starají o repase dílů. Auto jsme rozebrali do posledního šroubečku a patřičné komponenty rozeslali doslova po celém světě, kdy například některé díly jsou až v Japonsku. I když jsem původně k tomuto kroku nebyl moc nakloněný, nyní se ukazuje, že spolupráce s jinými týmy a zkušenost mých mechaniků směřuje k úspěšnému cíli. Věřím, že budeme na sto procent připraveni na nadcházející sezonu. Mimo wrcové subaru samozřejmě repasujeme i další vozy. Subaru, se kterým pojede Tomáš Růžička prochází rovněž kompletní repasí. Do Renaultu Clio se snažíme zabudovat převodovku Hewland, tak aby Olga Lounová mohla zpřesnit řazení a ve výsledcích se zrychlit. Repasí prochází samozřejmě i vůz Mitsubishi Lancer EVO IX.“

A na závěr motoristický bonbónek. Na začátku letošního roku jste se účastnil slavného závodu Dakar. Jak na vás závod zapůsobil a jaké jste si z něj odvezl zážitky?

„Na začátku letošního roku jsem si nadělil dárek v podobě účasti na slavném závodě Dakar. Měl jsem možnost být v dění soutěže devět dní. Zažil jsem například předstartovní přípravy, slavností start soutěže, ale také několik rychlostních etap. Obzvláště slavnostní start v Limě na mne udělal veliký dojem. Tady sledovalo podle vyjádření pořadatele start milion diváků a já věřím tomu, že toto číslo není nijak nadsazené. My jsme odjížděli po posledním českém kamionu na start rychlostního testu, který se jel v ten samý den co start a cestu vzdálenou deset kilometrů lemovali po obou stranách diváci, kteří stáli ve třech řadách za sebou. Davy diváků byly nekonečné.“

„Na mne celá soutěž zanechala velký dojem. Jeli jsme se například podívat na průjezd zkouškou do pouště a když jsme zastavili, tak kromě nás a džípu tam nic nebylo. Později se o kousek dál postavili další diváci a všichni jsme pouze tušili, kudy soutěžící pojedou. Nejprve jezdili motorky, později terénní auta a nakonec kamiony. Po odjetí zkoušky je v poušti od projíždějících posádek vytvořena ‚dálnice‘ a vy se odeberete zpět do civilizace. V poušti panuje obrovské horko, takže druhý den jsem byl spálený až za ušima. Atmosféra v bivaku je speciální tím, jak se jednotlivé týmy po etapách stěhují. Logistika pořadatele zde funguje velmi skvěle a pořadatel myslí opravdu na každou maličkost. Je zde velká skupina lidí, kteří tento závod pojímají jako dobrodružství, což je fajn. Navíc Chile a Peru nejsou až tak drahé země a pokud si chce někdo udělat speciální dovolenou, může si ji za rozumný peníz dopřát třeba i vedle slavného závodu. Po mé první zkušenosti si rád dopřeji tyto zážitky na začátku příštího roku znovu.“

Víceméně jste mi nahrál na další otázku. Vy sám osobně jste dobrodružná povaha. Neuvažujete někdy do budoucna o startu na Dakaru?

„O startu na Dakaru uvažujeme. Je to otázka hlavně financí. Nicméně lidé, kteří jezdili mnoho let v rally si mohou ‚na stará kolena‘ dopřát i tuto soutěž. Pro mne je ovšem prioritní dělat to, co jsem se za čtrnáct let závodění naučil. Chtěl bych se tedy hlavně zaměřit na pronájmy a přípravy závodních aut. Do budoucna se navíc připravujeme na zakoupení další techniky. Tady bude poměrně velká investice. Postavit se na start Dakaru je jistě velký sen a výzva, obzvláště když jsem viděl zázemí jednotlivých týmů. Myslím si, že náš tým je srovnatelný s průměrným týmem, který letos na Dakaru startoval. Absolvovat pro mne, respektive náš tým slavnou soutěž Dakar je nyní sice závodnickým snem, ale v tuto chvíli až prioritou číslo dvě.“

 

tisková informace 

 

 


Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.