Vyhledávání článků

Pobaltské tažení Orsáka splnilo cíl

 

Posádka Orsák – Šmeidler s produkčním vozem Mitsubishi Lancer Evo 9 o uplynulém víkendu úspěšně završila zimní část sezony. Tým Orsák Rallysport absolvoval během jediného měsíce tři soutěže za zcela odlišných podmínek. Při druhém startu v seriálu mistrovství Evropy na Rally Liepaja Ventspils v Lotyšsku se „Jarin“ Orsák opět probojoval do první desítky. Díky bodovému zisku za čtvrté místo ve třídě valašský jezdec převzal vedení v ERC Production Cupu.

Po úspěchu v Rakousku vzal tým Orsák Rallysport přípravu na druhou soutěž ME opravdu zodpovědně. Do Pobaltí vyrazil už o týden dříve, aby se zúčastnil Halls Winter Rally v Litvě. Hlavním motivem bylo otestovat při ostré jízdě patnáctipalcové pneumatiky s dlouhými hroty, na kterých Orsák dosud nezávodil.

„Byla to úžasná zimní rally, opravdový soutěžácký ráj,“ popisuje start v Litvě jezdec. „Podél trati byly sněhové bariéry, cesty byly technické, samý skok a zatáčky. Soutěž byla kompaktní, celý závod se odjel během soboty. Halls Winter Rally pro nás byla fantastickým zážitkem. Jeli jsme samozřejmě s velkou rezervou. Nešlo nám tentokrát o výsledek. Díky odlišným národním předpisům startovali pobaltští jezdci na úzkých šestnáctipalcových pneumatikách, které jsou na sněhu nejrychlejší. My jsme zkoušeli „švédské“ gumy, na kterých se pojede v Lotyšsku. Do cíle jsme dojeli na 11. příčce, ale podstatné pro nás bylo, že jsme absolvovali bez problémů celou soutěž a otestovali zdejší podmínky.“

Celý tým pokračoval následně v cestě do Lotyšska, kam dorazil už v neděli. Po krátkém odpočinku mechanici překontrolovali a připravili soutěžní mitsubishi na vrchol pobaltského tažení. Během pondělka a úterka se našel čas i na výlety po okolí, zajímavá byla například návštěva muzea vojenského vězení ze sovětské éry. Ve středu pak začínaly seznamovací jízdy. Napilno bylo i ve čtvrtek večer, kdy spolujezdec David Šmeidler slavil šestadvacáté narozeniny.

orsak

Už po prvních kilometrech se ukázalo, že se bude jednat o velice rychlou rally s širokými cestami. Zároveň začala obleva, denní teploty přesahovaly +5°C a sníh ze silnic rychle mizel. Bylo jasné, že podmínky budou podstatně jiné, než během předchozího víkendu v Litvě.

„Na takové rychlé trati jsem startoval poprvé v životě,“ potvrdil Orsák. „Při soutěži jsme v lesních úsecích, které vedly přes spousty horizontů, mnohokrát dosahovali rychlosti převyšující 200 km/h. S výjimkou některých úseků byla na cestě jen tenká vrstva sněhu a ledu. Jelo se prakticky po šotolině, která přes noc zmrzla. Naštěstí byl povrch tratě většinou hladký a dlouhé hroty se nevytrhávaly tolik, jak jsme si mysleli.“

V pátek večer byly v itineráři pouze tři rychlostní zkoušky. Posádka Orsák – Šmeidler zajížděla časy ve druhé desítce celkového pořadí a po třech vložkách byla klasifikována na 13. pozici (osmá v rámci ERC Production Cupu). „Už při kvalifikační zkoušce jsme byli překvapeni, o kolik byli naši soupeři rychlejší,“ přiznal Orsák. „Postrádali jsme přilnavost i trakci. Celou noc jsme přemýšleli, co je špatně. Bylo to doslova frustrující, když jsme zjistili, že naše nastavení není na tuto soutěž vhodné. Jezdci na speciálech S2000 mají situaci podstatně jednodušší, protože mají ověřené setupy k dispozici. My jako soukromníci si musíme vhodné nastavení najít a odladit sami. V sobotu ráno jsme se v servisu pustili do změny setupu podvozku. Postupně jsme měnili nastavení tlumičů, geometrii i svornost diferenciálů. Během dne jsme také přezuli ze starších pneumatik Pirelli na Michelinky a začali jsme dosahovat výrazně lepších časů.“

 

Při večerním servisu byl už podvozek Lanceru Evo 9 kompletně přestavěný a během nedělní etapy se Jaroslav Orsák probojoval až na devátou příčku. V rámci třídy 3 nakonec bral body za čtvrté místo. „Před startem jsme si dali cíl umístit se v rámci produkčního poháru do 5. místa. Přitom jsme doufali, že bychom mohli dosáhnout až na stupně vítězů. Nakonec se nám podařilo splnit cíl a převzít vedení v tabulce ERC Production Cupu. Jsme spokojeni.  Navíc se na našem autě ani při jedné ze tří odjetých soutěží neobjevil žádný technický problém. Mitsubishi bylo opět skvěle připraveno a to díky velkému úsilí našich mechaniků, kterým patří velký dík. Zároveň bych chtěl poděkovat všem partnerům za jejich podporu.“

Na třetí soutěži ME na Kanárských ostrovech se posádka týmu Orsák Rallysport neobjeví. O dalších startech se v současnosti jedná.

 

Stav ERC Production Cupu po 2. soutěži:

1. Orsák 42 bodů, 2. Harrach 38, 3. Švedas 37, 4. Kajetanowicz 31, 5. Egle 22

Veškeré aktuální týmové dění můžete sledovat na facebooku týmu Orsák Rallysport, kde se budou pravidelně objevovat i čerstvé fotografie ze zákulisí, přípravy a vlastních soutěží.

 

tisková informace

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.